Arrival in Jozi!!

18 januari 2015 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Vrijdag 16 januari 2015:

Papa, mama, Gijs en mijn lieve nichtje Laura brachten me ruim op tijd naar Schiphol. Hier waren Ineke en Peter, Marianne de Graaf en Johnnie aka Roel ook om me uit te zwaaien. Super lief! Bakkie koffie en toen door de douane. Ging eigenlijk best goed, het afscheid nemen, maar moest wel even terugdenken aan 23 jaar geleden toen ik ook zo zwaaiend door de douane ging op weg naar de Hendrick Family in Virginia, USA. Hmmm, als de komende 23 jaar net zo leuk en interessant worden als de afgelopen 23....wow!

Enfin, heel veel zin om te gaan dus!! Dat grote vliegtuig van Emirates zat maar voor 75% vol en ik had goede plek met benen languit. Naast me zaten een nederlands sprekende man en vrouw, met een super lief klein kindje die me de hele tijd zat aan te staren...Maar die vrouw was in boerka, maar aan haar ogen kon ik zien dat ze naar me lachte af en toe. Best raar, maar heel aardig. Veel beter dan die Indiers...mijn god, mag het niet zeggen, maar daar heb ik soms echt een hekel aan...ze zijn ook met zo veel, grote families, dik en luidruchtig..op tweede vlucht zaten ze met middenpad er tussen naast me. Die kerel gelijk op blote voeten en benen op rugleuning voor hem leggen.....pfff, maar zoals opa altijd zei: "erger je niet, verwonder je slechts" :-)

Zaterdag 17 jan 2015:

Op OR Tambo airport in Joburg mijn eerste TIA ervaring (This is Africa). De beloofde taxi om me op te halen was er niet...dus ik rustig aan wat drinken en hostel gebeld. Ja hoor, uurtje later stond de beste man wel op de afgesproken plek...prima dus. Was een blanke man van een jaar of 65 die helemaal vol lof was over Zuid Afrika. Leuk! En lekker Afrikaans praten aan de telefoon en een beetje met mij. Hij beweerde wel dat Cape town en Amsterdam even oud waren, allebei rond 1600 /1650 gesticht, maar goed, dat is natuurlijk niet zo, en ik kan het weten omdat ik een boek lees over de middeleeuwen in o.a. Nederland. Goed, 40 minuten later bij mijn nieuwe 'huis' voor de komende 4 dagen in de rustige wijk Melville; en ik ben voorlopig de enige gast! Gek, maar ook wel lekker. Effe uitrusten, en beetje tot mezelf komen. Het zal langzaam gaan, maar moet natuurlijk ook nog beetje uitvinden hoe het hier werkt in Zuid Afrika.

Ik heb het idee dat de zwarte bevolking nog steeds erg onderdanig is, en daar moet ik keer op keer aan wennen; ik benader ze zoals ik iedereen benader..gisteren nog met de tuinman Valencia - Almeria zitten kijken, maar je voelt dan dat ze nederig zijn, althans ik. Maar goed, probeer dat natuurlijk weg te nemen.

Trouwens, voor het voetbal kijken met de tuinman, nog een TIA momentje....zat op het bankje bij pool toen de eigenaar er wat onder vandaan moest halen...doet ie de klep van het bankje open, en daarna deinst ie achteruit...zat een Zwarte Weduwe, een gevaarlijke spin, die dodelijk kan zijn.....en daar zat ik al een tijdje bovenop in mijn ereader te lezen.....maar goed, daar kom ik dus oa voor...

Om een uur of 17.30 stukje gaan lopen in Melville en paar boodschappen gedaan bij de locale Spar en een pizza gegeten bij een Italiaan. Lekker hoor. Beetje mensen kijken; enge rednecks, of blanke boeren zoals ze hier genoemd worden denk ik. Was voor donker terug, zoals ik wilde, maar al best moe, dus om 21.00 al onder de poppelappen. Heel benieuwd wanneer de volgende NJ More college student arrives!

20150118_10452720150118_104552images

"mijn huissie met bijbehorende pool, rechts bankie met de spin waar ik bovenop zat.."

1. Vincent:
    18 januari 2015
    Kauli, goed te lezen dat reis goed is gegaan. Blijft toch een aardig trippie!
    Nog plannen de komende dagen in Joburg? Volop zomer dus temp zal wel okay zijn. Huis en zwembad ziet er super uit.
    Hoe ziet programma er aankomende week uit?

Best jaloers man: geweldig land, nieuw avontuur en zomer in plaats van herfst / winter in NL.

Enjoy en we houden contact.
    Vincent

O ja: de KLM airmiles branden in mijn zak......dus snel een datum prikken!
  2. Peter van Mens:
    18 januari 2015
    Hoi Bram; erg leuk om nu al een verhaal van jou te kunnen lezen. Ik had al eerder gereageerd, maar zie mij eigen reactie niet terug op jouw site. Moet even kijken hoe dit werkt. Het is toch mooi dat je zulke goede foto's met een mobile telefoon kunt maken; de foto van de spin is super. Wie is de volgende student die binnen komt? Spannend en leuk, succes en veel plezier met alles, groet, Peter.
  3. Roel:
    18 januari 2015
    Goed bezig ! We gaan het volgen ! We keep in touch !
  4. Anke:
    18 januari 2015
    Ha Bram, Goed om te horen dat je reis goed is verlopen en hartstikke leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Kijk uit voor enge spinnen maar geniet vooral. Veel plezier!!
  5. H.!:
    19 januari 2015
    K.!
    Ziet er goed uit en leuk om zo op de hoogte te blijven! Hier ook super weer hoor; voor mensen die het nog nooit koud hebben gehad... ;-)
    Veel plezier en doe die weduwe de groeten.
    Groet H.!
  6. Anne:
    21 januari 2015
    Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van alles. Ziet er goed uit in je tijdelijke onderkomen. Weet dat je enorm
    gaat genieten van alles. Keep in touch!x