Werken @ Marataba Trails Lodge

14 oktober 2015 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zoooo, das wederom lang geleden! Ligt ook beetje aan mijzelf hoor, maar goed; komt ie dan:

Ben nu bezig aan mijn tweede cycle van 6 weken als back up trails guide voor Marataba Trails lodge! Je werkt hier 6 weken achter elkaar, en dan heb je twee weken vrij (eigenlijk je weekenden). Als er geen gasten zijn, is er altijd wel wat te doen, nieuwe trails door de bush uitzetten, dingen repareren, auto's opknappen (jaja, word hier nog een beetje technisch ook!! maar doe meestal gewoon wat me gezegd wordt!)

Qua werk is dit echt fantastisch!! De leukste baan die ik ooit gehad heb, en ik denk dat het ook nooit leuker wordt! Een typisch wandel dagje bestaat uit de wekker op 4.45 uur, wake up call voor de guests om 5.00 en tussen 5.30 en 6.00 de hort op. Dit kan een wandeling van een uur of acht zijn, maar ook van een paar uurtjes, met in de middag nog een aktiviteit. Veel variatie ook, want je kan de bergen in, op het vlakke lopen en langs de rivier. En je komt natuurlijk van alles tegen, olifanten, leeuwen, neushoorns en twee dagen geleden een black mamba van een meter of drie! Dat was wel ff link, want we verrasten deze slang; en hij tilde ongeveer 1/3 van zijn lengte verticaal de lucht in....je had de gasten moeten zien die achter ons liepen...het is mijn taak dan om de gasten in veiligheid te brengen, zodat de lead guide de situatie kan veiligstellen, maar ook wij hadden het hart in de keel kloppen! Voel je weer dat je leeft!! IMG-20150201-WA000020151002_101909

Het is sinds 21 sept ook weer lente hier, met temperaturen van 40 plus! Heerlijk, en wat mij betreft, gooi er nog maar een graadje of 10 bij!! ;-) En inmiddels hebben we ook de eerste thunderstorms gehad, mooi man maar ook gevaarlijk, daar de bergen om ons heen vol met ijzererts zitten...en ja, 5 dagen geleden was het raak en brak er spontaan een bush fire uit...in het aangrenzende reserve zijn twee lodges tot de grond toe afgebrand...En gisteren waren wij aan de beurt...niet dat we afgebrand zijn, maar we hebben wel een uur of 16 staan blussen, de lodge en omgeving nat houden enz, maar het is gelukt! Met de chef kok moest ik vannacht de tent bewaken en om het uur wakker worden om te kijken of het vuur weer onze kant op kwam...spannend joh! Gasten

waren inmiddels geevacueerd! Pfff..

.20151013_170113

20151013_043708

Over twee weken gan ik weer naar Kaapstad, lol maken met vrienden, en tijdens kerst ga ik ook een gave reis maken maar daarover later meer!

Mis jullie allemaal wel hoor! Maar voor nu veel groeten uit de bush! Kauli

1. Martijn:
    He Bram,
    Klinkt goed man, geniet er van daar en hou ons op de hoogte.
  2. Peter van Mens:
    14 oktober 2015
    Dat is weer een spannend verslag Bram, dank je wel. Gaaf ook, dat je dit de mooiste job vindt van wat je gedaan hebt; dat zegt veel en heerlijk dat je daar zo aan het genieten bent. Zo'n bosbrand zal zeker heftig zijn en jullie hadden dus geluk dat het vuur jullie lodge niet afgebrand heeft; Ook al hebben jullie er van alles aan gedaan om dit te verkopen. 16 uur blussen dat is veel, maar het was dus meer dan de moeite waard. Wij zijn de herfst ingeschoten met momenteel koud weer voor de tijd van het jaar. Succes met al jou en jullie activiteiten en veel plezier met alles, groet, Peter en Ineke.
  3. Roel:
    14 oktober 2015
    We are counting down ! Zie je over twee weken ouwe !
  4. Dorien:
    14 oktober 2015
    Geweldig verhaal weer Bram!! Wat zul jij ons missen!! Doe je wel voorzichtig! Hoop toch nog is die kant op te komen..tot die tijd vermaak ik me met jouw verhalen!!
  5. Piep:
    14 oktober 2015
    Wow! Wat een saai leven heb ik dan; geen slangen, bosbranden of beren. Staat tegenover dat m'n wekker iets later afgaat s morgens, dat dan weer wel ;-)
  6. Anouk:
    14 oktober 2015
    Bram! Super tof verhaal weer. Echt fijn dat je het zo naar je zin hebt, zo lang over nagedacht, zo lang over gepraat en dan toch de stap gezet. Super stoer, en als het dan op zn plek valt dan is dat echt tof om te lezen! Heel blij voor je. Met een Black Mamba sta ik liever niet oog in oog, behalve dan die zwarte piste in Kaprun. Van onderaf gezien natuurlijk ;) Geniet! Fijn dat je over 2 weken lekker met je vrienden op pad gaat in Kaapstad en ben benieuwd naar die andere reis! Ciao!
  7. Frans de Kwant:
    Hey Bramme,
    Thats what it is all about! Meer is niet haalbaar, het gevoel dat je iets doet wat niet leuker kan !
    En ga je me nu echt vertellen dat je inmiddels weet wat een bougi is , het moet niet gekker worden....
    Hier ook de hele dag brandjes blussen en gevaarlijke adders op je pad vinden haha !,maar is vreemd genoeg ook verslavend om daarin te overleven.

Nb de 1e nachtvorst met het bijhorende gekrabbel s' ochtends is inmiddels een feit , dat je het maar weet.

Gozert het ga oe goe en hadoe .
  8. Bolo:
    14 oktober 2015
    Klinkt weer goed ouwe reus, vooral goed om te horen dat je daar de leukste baan ooit hebt gevonden.
    Plan is nog steeds om jouw kant op te komen, moet nog wel ffkes sparen ;)
  9. Anne:
    15 oktober 2015
    Hoi hoi,
    Weer een prachtig verhaal!!!! Je maakt zo nog eens wat mee. Heb ik het hier maar saai :)
    We missen jou hier maar geniet jij daar nog maar lekker van je leven in de bush.
  10. Lia de Wild:
    16 oktober 2015
    Hoi Bram. Wat maak jij veel mee en vlgs jouw verhalen geniet jij met volle teugen. Rien heeft gisteravond jouw filmpjes aan Jimme (zoontje Mariska) laten zien! Hij vond het geweldig en had veel vragen aan opa Rien. Leuk hoor. Veel plezier met jouw vrienden. Groetjes uit Oosterhout. Rien Lia.