Examenstress...

6 april 2015 - Thabazimbi, Zuid-Afrika

Hey allemaal,

Ben ik weer eens met een update! Afgelopen 30 maart was het effe zweten, want er stond een ouderwets examen op het programma! Heb ik niet meer gedaan sinds de HEAO in 1998 haha. Examen voor FGASA (Field Guide Association of South Africa) level 1. Dit heb je minimaal nodig om een safari te leiden in Zuid Afrika. Lekker dik boek waar we de afgelopen 6 weken doorheen gebanjerd zijn! 17 modules, van klimaat tot de verschillende biomes van Zuid Afrika, van de geschiendenis tot taxonomie, van animal behaviour tot conservation management, van insecten tot de verschillende grassoorten, bomen, planten, sterrenkunde etc etc. Best pittig hoor! Voorbeeldje:

"Please, make a breakdown in taxonomy for the Spotted Hyena": Answer:

Kingdom: Animalia

Phylum: Chordata

Class: Mammalia

Order: Carnivora

Family: Hyenidae

Genus: Crocuta

Species: Crocuta Crocuta

F*ck, en dat voor 17 zoogdieren, inclusief de lifespan, het aantal kilo dat ze wegen, hoe lang ze zwanger zijn enz. Wel gaaf hoor, maar al die latijnse namen joh..Had toch gymanisum moeten doen ;-).

Examen duurde 2 uur, maar eerlijk gezegd viel het me mee, de proefexamens waren moeilijker..Laatste proefexamen, over de gehele stof had ik afgesloten met 75% score, wat precies genoeg is om te slagen. Dit moet je minimaal halen....Echter, als je 75% haalt op het echte examen, wordt je examen haar Head Quarters gestuurd, om opnieuw te worden nagekeken; kan voordelig of nadelig uitpakken! Dus de boog stond aardig gespannen vooraf...Na het examen, hadden we gelijk onze tweede vakantie hier van 2 weken. Ben diezelfde dag nog vertrokken met een huurauto en 2 andere studenten naar Neijsvleij, een game reserve met de nadruk op vogels, lekker birdwatchen voor een paar dagen. (maar hier later meer over).

Tijdens de tweede dag daar, kreeg ik een appie van de leraar dat ik geslaagd was met ergens in de 80%! Joepie!! Lekker hoor! Die avond op gedronken natuurlijk. Mijn maatjes waren ook geslaagd! Echter, van de 10 zijn er vier gezakt...das wel klote en die zullen dus een her moeten doen...Mooi man, een her! Niet meer over gehad sinds havo 5. Het enige wat ik miste, was het gespannen wachten bij de telefoon; als ze je niet bellen tussen 12.00 en 13.00 ben je geslaagd! Dat gaat dus tegenwoordig met de app! En natuurlijk de nederlandse 3 kleur uit met je boekentaske eraan...dat mis ik ook haha

Nu weer terug in basecamp voor 2 dagen en woensdag naar Kaapstad voor een dag of 5. Ben uitgenodigd door een vriend om op zijn farm te komen logeren! Wordt wel mooi denk ik! Ook daarover later meer!

Doe er ook nog ff een fotootje bij...anders zo saai he! En voor mezelf, want kan van al deze post een boek laten maken met alle verhalen en foto's ;-)

Imitatie van de Mozambican Spitting Cobra die we hier in de store room gevangen hebben, en verderop weer hebben vrijgelaten!

IMG-20150323-WA000320150227_213202

Tot de volgende keer!!

Kauli

FGASA Level 1 Qualified Field Guide ;-)

1. Roel:
    6 april 2015
    Goed bezig ouwe en dat allemaal zonder de bijlessen van educenter !! Neem aan dat er geen wiskunde bij zat !
  2. Lia de Wild:
    6 april 2015
    Geweldig Bram!! ( had het al van jouw moeder gehoord). Geniet van je vakantie! Heb je zeker verdiend. Wij lezen straks de reisverhalen weer. Groetjes uit Oosterhout. Rien Lia.
  3. Peter van Mens:
    6 april 2015
    Ja Bram; slagen voor dat examen is zeker een knappe prestatie, van harte gefeliciteerd, maar dat had ik al via de mail gedaan. Erg leuk weet jou verslag, Ineke en ik lezen het met veel plezier en hebben er ook wel een beetje een beeld bij. Afgelopen vrijdag heeft Sparta van NEC (thuis) verloren waardoor NEC absoluut gaat promoveren, maar dat had je al begrepen. Alle Nijmegenaren blij natuurlijk, dat kun jij je ook voorstellen. Succes en veel plezier in Kaapstad, geniet ervan en tot dan, see you.
  4. Ria:
    7 april 2015
    Hai Bram proficiat goed joh en nu maar genieten van je vrije tijdn groeten Jan en Ria
  5. Ria en jan scheenhart:
  6. Vincent:
    7 april 2015
    Well done! Laat die grijze massa maar eens goed werken. Geniet van Kaapstad, blijft geweldige stad. Als je tijd hebt ook even langs Stellenbosch (Delaire Graff Wine Estate). Echt een aanrader....
    Nog last van je pootje?
    Nog leuke vrouwen ontmoet? Doe beantwoording maar niet via deze site......
    Groet
  7. Frans de Kwant:
    10 april 2015
    Hey Bramme,
    Ge komt al helemaal authentiek als grote afrika deskundige over.
    Het enthousiasme druipt er in ieder geval vanaf hiha..
    Maar best wel pittige stof zo te lezen, lastig om het gewicht van een onvoldrage vrucht van een linkspoepende dwerghyena bij volle maan in te schatten.

Alaaf,

Frans